Sabtu, 27 November 2010

Apakhabar anak-anak watan kampungku?

Musim cuti persekolahan telah datang. Ramai yang mula mencari aktiviti-aktiviti untuk anak-anak. Ada yang melancong dan ada pula yang balik ke kampung. Isikan ruang masa yang ada bersama anak-anak kita. Eloklah rasanya membawa mereka melihat keindahan Malaysia terutama tempat-tempat bersejarah.
     Kepada anak watan yang bekrja di luar sana, eloklah pulang sekali sekala ke kampung halaman kita. Rindukah kita? Bawalah anak-anak untuk kernali sejarah kita, mendekati datuk dan nenek, atau menziarahi pusara mereka yang telah kembali ke rahmatullah. Kg New Zealand sudah separauh abad usianya. Banyak sudah sejarah terpahat dan ada yang menjadi kenangan. Gah seperti namanya, gah juga dari sejarahnya. Biarlah anak cucu kita kenal sejarah kita. Jika ada idea atau apa sahaja yang baik untuk dikongsi atau disumbang kepada kampung kita, bantulah kampung kita.
    Kini, enth berapa kerat sahaja orang tua atau peneroka asal. Yang lain telah 'pergi'. Anak muda pula sudah tidak ramai dan semeriah 20 tahun lalu dan kebanyakannya generasi ke 3. Nasib baik ada Taman Seri Desa yang menambah bilangan penduduk kampung. Kalau tidak, tentu sunyi sepi kampung kita.
    Jejakkan kaki anda ke kampung kita. Baliklah kampung lihat dan imbaukan kembali sejarah yang pernah kita bina bersama

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

WELCOME

Kg New Zealand, 26500 Maran, Pahang

Sertai bersama kami. Memimpin kecemerlangan

Sebuah kenangan

Penafian:

Kami tidak bertanggungjawab jika berlaku masalah dalam penggunaan blog kami. Kami juga tidak bertanggungjawab sekiranya anda menggunakan apa jua bahan atau bahagian secara salah dari segi undang-undang atau norma kemanusiaan. Kami juga berharap anda tidak mennggunakan laman kami untuk pautan yang salah, lucah atau keluar dari sikap manusia yang berpegang kepada Islam. Harap Maklum