Ahad, 2 Januari 2011

Mungkin ada yang tidak tahu Felda Kg New Zealand kini sudah hampir 50 tahun. Ada pula yang belum tahu , mengapakah nama 'New Zealand' diberi.

          Untuk makluman, Felda ini mula dibuka pada tahun 1960, 2 tahun selepas Lurah Bilut. Pada tahun 1962 barulah peneroka masuk. Pada awalnya ia dinamakan RKT Sungei Kertam, namun ditukarkan kepada RKTP Kg New Zealand. ini kerana pada masa tersebut dibawah Perjanjian Colombo (Komenwel) Kerajaan New Zealand telah membantu pembangunan kampung ini. antara kemudahannya ialah seperti generator elektrik , jalan tar, loji air, televisyen (ditempatkan di Balairaya, kongsi tengok ramai-ramai), bantuan susu sekolah dan banyak lagi.
          Kini hampir 70 % peneroka telah kembali ke rahmatullah.

lihat perbahasan di http://www.pahangcommunity.com/t1425-felda-kg-new-zealand

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

WELCOME

Kg New Zealand, 26500 Maran, Pahang

Sertai bersama kami. Memimpin kecemerlangan

Sebuah kenangan

Penafian:

Kami tidak bertanggungjawab jika berlaku masalah dalam penggunaan blog kami. Kami juga tidak bertanggungjawab sekiranya anda menggunakan apa jua bahan atau bahagian secara salah dari segi undang-undang atau norma kemanusiaan. Kami juga berharap anda tidak mennggunakan laman kami untuk pautan yang salah, lucah atau keluar dari sikap manusia yang berpegang kepada Islam. Harap Maklum