Ahad, 6 Jun 2010

Bilangan Peneroka kian mengecil

Hampir 50 tahun usia kampung kita. dari 200 lebih penerokanya, kini tinggal 40 lebih sahaja. Peneroka\wati juga begitu. Kebanyakannya telah kembali ke Rahmatullah. ALFATIHAH>
     Yang tinggal sekarang, sama ada bapa tunggal, ibu tunggal atau keduanya telah tiada. Ramai yang yatim-piatu.(macam saya).  Ada juga yang telah beralih tangan pengurusannya, sama ada secara mutlak atau kuasa mentadbir. Ramai pula timbul masalah apabila si bapanya meninggal, kuasa terhadap tanahnya menjadi pertikaianan adik beradik. Ada yang tidak berpuas hati. Semakin banyak berlaku di kampung kita.
    Ada yang telah mewarisinya namun ada juga yang 'hilang entah ke mana'. Lihatlah rumah-rumah peneroka kita, ada yang tersergam indah tetapi tiada berpenghuni. Ada pula rumah yang hampir menyembah bumi dan bersarang anai-anai. Anak-anaknya entah ke mana.
     kita berharap pihak FELDA dapat mencari mekanisme baru dalam menghadapi semua ini. kita tidak mahu FELDA lepas tangan. Setidak-tidaknya, penama telah diumumkan sebelum peneroka pergi buat selamanya. Kita tidak mahu usaha Tun Razak, usaha para peneroka ini," mati di tengah jalan" apabila berlaku masalah kepada pewaris.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

WELCOME

Kg New Zealand, 26500 Maran, Pahang

Sertai bersama kami. Memimpin kecemerlangan

Popular Posts

Selamat Pengantin Baru kepada yang melangsungkan Perkahwinan

Ingin Bersama kami?

Anda sudah menjadi ahli?



Sebuah kenangan

Penafian:

Kami tidak bertanggungjawab jika berlaku masalah dalam penggunaan blog kami. Kami juga tidak bertanggungjawab sekiranya anda menggunakan apa jua bahan atau bahagian secara salah dari segi undang-undang atau norma kemanusiaan. Kami juga berharap anda tidak mennggunakan laman kami untuk pautan yang salah, lucah atau keluar dari sikap manusia yang berpegang kepada Islam. Harap Maklum